فروش-توری-حصاری-و-فنس-باغی
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

خروج بازار آهن از رکود با طرح مسکن ملی رخ می دهد؟

طرح-مسکن-ملی

چکیده مطلب:

علی رغم تولید سالانه 30 تا 32 میلیون تن فولاد در کشور شرایط بازار آهن مناسب نیست و کارشناسان انتظار دارند با راه اندازی طرح نهضت ملی مسکن رونق به بازار آهن بازگردد.

علی رغم تولید سالانه ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن فولاد در کشور شرایط بازار آهن مناسب نیست و کارشناسان انتظار دارند با راه اندازی طرح نهضت ملی مسکن رونق به بازار آهن بازگردد.

مشکلات تولید از کمبود انرژی تا قیمت گذاری دستوری، عوارض صادراتی و اخذ مالیات و … منجر شده ایران نتواند به ظرفیت تولید ۴۵ میلیون تنی در سال برسد. به دلیل افزایش بهای تمام شده ساخت مسکن برای سازندگان، در بازار مصرف داخلی تقاضا به میزان کافی نبوده و بازار آهن همچون اکثریت بازارها در رکود فرو رفته است. چشم انداز روشنی نیز از وضعیت حاکم بر بازار برای سال ۱۴۰۳ نیز در دسترس نیست.

در روزهای اخیر نرخ دلار در بازار آزاد به واسطه تنشهای سیاسی بین ایران و غرب بالا رفته به شکلی که امروز و در لحظه نگارش این مقاله قیمت دلار در بازار آزاد تهران به ۵۳ هزارتومان رسیده است. نکته قابل توجه اینکه افزایش قیمت دلار به میزان ۳ هزارتومان تنها در عرض یک هفته رخ داده است. از سوی دیگر عملیاتی نشدن طرح ملی مسکن امیدها برای خروج بازار آهن از رکود را کاهش داده است.

کارشناسان بازار معتقدند در صورت کلید خوردن طرح مسکن ملی درخواست ها برای فولاد بالا رفته و بازار پویاتر خواهد شد.

محدودیتهای انرژی، قوانین و بخش نامه ها ، محدودیت های موجود در صادرات و نحوه قیمتگذاری داخلی و … از معضلات صنعت فولاد کشور به شمار می رود.

پیش بینی قیمت فولاد تا پایان سال

با توجه رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز و نبود تقاضای کافی تنها عامل محرک افزایش قیمت ها می تواند افزایش نرخ دلار باشد. در صورت کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی انتظار می رود تا پایان سال اتفاق ویژه ای در بازار آهن و فولاد داخلی نداشته باشیم.

 

برچسب‌ها:

آخرین مطالب

جهت آشنایی با محصولات صنایع مفتولی توران گستر روی گروه مورد نظر کلیک کنید.

دسترسی سریع به دسته بندی‌ها

۰۲۱-۵۵۴۴۶۰۵۰

به مشاوره خرید احتیاج دارید؟

پس از ثبت اطلاعات، مشاوران توران گستر سریعاً با شما تماس خواهند گرفت.