فروش-توری-حصاری-و-فنس-باغی
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

مفتول گالوانیزه چیست؟

چکیده مطلب:

مفتول گالوانیزه یا سیم گالوانیزه محصول اصلی برای ساخت و فرآوری عنوان توری و اقلام فلزی در صنایع فلزی است. گالوانیزه کردن به مفهوم فرآیندی است که مفتول فولادی که به رنگ سیاه آماده است (مفتول سیاه) و طی فرآیندی جداگانه  بدون اکسید شده را در مخزن حالت مایع مذاب فلز  قرار می دهند و یه لایه طوسی رنگ فلز روی کل مفتول را می پوشاند،

آشنایی با مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه یا سیم گالوانیزه محصول اصلی برای ساخت و فرآوری عنوان توری و اقلام فلزی در صنایع فلزی است. گالوانیزه کردن به مفهوم فرآیندی است که مفتول فولادی که به رنگ سیاه آماده است (مفتول سیاه) و طی فرآیندی جداگانه  بدون اکسید شده را در مخزن حالت مایع مذاب فلز  قرار می دهند و یه لایه طوسی رنگ فلز روی کل مفتول را می پوشاند، در واقع روی سطح سیم پایه که مفتول سیاه است یه لایه محافظ خیلی نازک عایق فلز ( ZN ) یا ( روی ) تشکیل می شود و به محصول نهایی مفتول گالوانیزه می گویند. در اکثر توری های در حال تولید صنایع مفتولی توران گستر از مفتول گالوانیزه گرم زنجان استفاده می شود.

 

ویژگی های مفتول گالوانیزه

خاصیت اصلی گالوانیزه مقاومت بسیار خوب، در شرایط متفاوت آب و هوایی است یعنی در مقابل پدیده اُکسایش، رطوبت و زنگ زدگی همچنین گرمای زیاد دوام خوبی از خود نشان داده. این محصول به لحاظ قیمتی، معقول و مقرون به صرفه است. مفتول گالوانیزه سطحی صاف، صیقلی و براق دارد و نمادی زیبایی هم به محیط می دهد. مقاومت در برابر پیچیده شدن، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، طول عمر بالای این محصول را نشان می دهد.

 

مفتول یا سیم گالوانیزه به دو روش مختلف هم تولید می شود.

  1. گالوانیزاسیون با نورد سرد
  2. گالوانیزاسیون با نورد گرم

 

به ترتیب با آن ها آشنا خواهیم شد:

 

نورد کردن

نورد در اصل یک فرآیند فلزکاری است که از نیروهای مکانیکی زیادی برای تغییر شکل و اندازه فلز استفاده می‌کند. معمولاً این فرآیند شامل عبور دادن فلزات از میان مجموعه‌ای از غلتک‌ها می‌شود که نیروهای فشاری زیادی را بر فلز وارد کرده و باعث تغییر شکل آن می‌شوند.

 

گالوانیزاسیون با نورد سرد

مفتول گالوانیزه سرد با استفاده از فرآیند های پیشرفته ‌ای مانند الکترولیز و آبکاری تولید می ‌شود. ابتدا مفتول سیاه اکسیدزدایی می ‌شود و سپس با استفاده از جریان الکتریکی ایجاد شده توسط سیستم الکترولیز، لایه ‌ای بر روی سیم ایجاد می ‌شود. این روش باعث می ‌شود که روکش سیم نازک باشد و مقاومت زیادی در برابر بارندگی و رطوبت ندارد. مفتول گالوانیزه سرد به دلیل انعطاف ‌پذیری خیلی بالا و قابلیت خمش با مقاومت بالا کاربرد و تقاضای خود را در بازار دارد و در تولید سیم‌ خاردار مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

گالوانیزاسیون با نورد گرم

مفتول گالوانیزه گرم، در این روش تولید ابتدا مفتول سیاه حرارت بسیار زیادی تا حدود ۴۵۰ درجه ی سانتی گراد می بیند و بر اثر این حرارت کربن موجود در مفتول سیاه ( فولادی ) به پایین ترین سطح خود می رسد. همین موضوع سختی غیر منعطف مفتول سیاره را تبدیل به مفتولی نرم و انعطاف پذیر می کند. البته بعد از حرارت زیاد عمل اکسیدزدایی با اسید هم انجام میگیرد تا اکسیژن ترکیب شده با مفتول از بین برود و مفتول اکسید نشود و بعد از آن فلز روی ( ZN ( روی مفتول می آید ناگفته نماند میزان لایه ی فلز ( روی ) بر روی مفتول گالوانیزه گرم چند برابر بیشتر از مفتول گالوانیزه سرد است. همچنین این مفتول با نام مفتول سفید نیز شناخته می ‌شود.

 

کاربردهای مفتول گالوانیزه در سایر صنایع  ( به جز تولید توری )

قصد داریم به تعدادی از صنعت ها و موارد استفاده ی مفتول گالوانیزه اشاره کنیم:

 

استفاده در نمای ساختمان ها، همچنین ایجاد حفاظ برای عابرین و کارکنان حین کار

تقویت کننده کابل های برق

استفاده در بخش های مختلف کشاورزی و باغداری

تولید چوب لباسی

تولید ابزارآلات فلزی کشنده جرثقیل ها

ایجاد خطوط انتقال قدرت و جریان های ولتاژِی

استفاده جهت تولید سیم اسکوپ

استفاده جهت تولید سیم رابیتس بندی

استفاده جهت ساخت قفسه و قفسه بندی

استفاده برای ساخت منگنه های فلزی

استفاده به عنوان آویز برای سقف ها

ساخت تجهزات دندان پزشکی

استفاده به عنوان حفاظ سیمی در حیاط ها و بالکن ها

ساخت مجسمه ها

اتصالات مصالح به یک دیگر

نگهداری از تابلو ها و … روی دیوار

کاربرد امنیتی در محیط های قابل اشتعال

 

پیشنهاد صنایع مفتولی توران گستر در ارتباط با خرید این محصول را حتما بخوانید

 

مفتول گالوانیزه گرم مزایای بسیار بیشتری نسبت به مفتول گالوانیزه سرد دارد. به هیچ عنوان بین نمونه های چینی و ایرانی مفتول گالوانیزه مردد نشوید زیرا ضخامت پوشش فلز ( روی ) در محصولات ساخت ایران چندین برابر بیشتر از نمونه چینی خود است. لازم به ذکر است که ۹۰ درصد کلیه محصولات صنایع مفتولی توران گستر با مفتول گالوانیزه گرم زنجان تولید میشود. مفتول گالوانیزه گرم زنجان باکیفیت ترین مفتول در آسیای غرب شناخته می شود و محصولی صادراتی پر طرفدار و پرفروش به شمار می رود و گارانتی ۵۰ سال استفاده دارد. همچنین الیاف ترجیحا الیاف ترک ( نسوز ) که وارداتی است مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول به شکل استاندارد و سفارشی تولید می شود.

 

جهت اطلاع و آگاهی بیشتر راجب محصول، خرید با کارشناسان جوان و باانگیزه ی توران گستر تماس حاصل فرمایید:

۵۵۴۴۶۰۵۰-۰۲۱

۰۹۱۲۶۰۵۰۵۱۷

۰۹۱۲۶۰۵۰۶۵۲

برچسب‌ها:

آخرین مطالب

جهت آشنایی با محصولات صنایع مفتولی توران گستر روی گروه مورد نظر کلیک کنید.

دسترسی سریع به دسته بندی‌ها

۰۲۱-۵۵۴۴۶۰۵۰

به مشاوره خرید احتیاج دارید؟

پس از ثبت اطلاعات، مشاوران توران گستر سریعاً با شما تماس خواهند گرفت.