فروش-توری-حصاری-و-فنس-باغی
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

قیمت-میلگرد

چکیده مطلب:

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 یکی از مهمترین مواردی است که فعالان بازار در مورد آن اظهارنظرهای متفاوتی را بیان می کنند.در این مقاله قصد داریم به عواملی که می تواند در قیمت میلگرد در سال 1403 تاثیرگذار باشد اشاره کنیم.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ یکی از مهمترین مواردی است که فعالان بازار در مورد آن اظهارنظرهای متفاوتی را بیان می کنند.

در این مقاله قصد داریم به عواملی که می تواند در قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳ تاثیرگذار باشد اشاره کنیم.

یکی از مهمترین صنایعی که در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد صنعت ساختمان است. صنعت ساختمان به شکل مستقیم یا غیرمستقیم تاثیرات زیادی بر روی توسعه و پویایی اقتصاد دارد. یکی از نکات مهم در این صنعت قیمت مواد اولیه است که در میزان بهای تمام شده موثر است.

تیرآهن، میلگرد و … به دلیل کاربرد گسترده در صنعت ساختمان و استفاده فراوان در پروژه های صنعتی و ساخت و ساز ارتباط مستقیم با هزینه و کیفیت پروزه ها دارند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت میلگرد عبارت است از : بودجه عمرانی، نرخ دلار، نرخ تورم، قیمت مواد اولیه، قیمت جهانی آهن و میلگرد

در طی سالهای اخیر میزان بودجه اختصاص یافته برای تولید این محصول در داخل کشور کمتر از میزان تقاضای بازار بوده است. در نتیجه به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا قیمت میلگرد افزایش پیدا میکند.

در مورد پیش بینی قیمت میلگرد ذکر این نکته حائز اهمیت است که قیمت سنگ آهن و قراضه آهن نیز به عنوان مواد اولیه تولید حائز موثر است. بر این اساس طی ماه های گذشته با افزایش تقاضا برای سنگ آهن قیمت آن نیز افزایشی بوده است. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده مصوبات و عرضه مقاطع در بورس کالا نیز بر پیش بینی قیمت میلگرد تاثیرگذارند.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

به شکل کلی در زمان رونق ساخت و ساز که اصولا نیمه اول سال را شامل می شود تقاضا برای خرید میلگرد افزایش می‌یابد و قیمت میلگرد افزایشی است. فارغ از این موضوع شرایط بازار ، نوسانات نرخ ارز و شرایط سیاسی کشور نیز می تواند موجب تغییر قیمت میلگرد شود.

بهترین راهکار برای پیش بینی قیمت میلگرد مشاوره گرفتن از کارشناسان و متخصصان این حوزه می باشد.کارشناسان حوزه فولاد در ابتدا قیمت محصولات در گذشته را بررسی کرده سپس عوامل موثر بر تغییرات قیمتی را مورد ارزیابی قرار می دهند.

نرخ دلار

پس از افزایش شدید نرخ دلار در اواخر سال ۱۴۰۱ که نرخ آن را در یک بازه زمانی کوتاه از ۳۰ هزار تومان به نزدیک ۶۰ هزارتومانی و حتی در مقطعی کوتاهتر قیمت آن تا ۶۳ هزارتومان بالا رفت قیمت محصولات فولادی نیز په موازات نرخ دلار افزایش یافت. در خال حاضر که نرخ دلار بین ۴۹ تا ۵۲ هزارتومان در نوسان است و اگر شاهد ثبات نرخ دلار در سال ۱۴۰۳ باشیم می توانیم شاهد اصلاح قیمتی نیرآهن و دیگر مقاطع فولادی باشیم.  البته با در نظرگرفتن عواملی چون کسری بودجه دولت، احتمال افزایش نرخ بنزین، کاهش درآمدهای نفتی و تداوم تحریم ها می توان انتظار داشت قیمت دلار افزایشی باشد. از سویی دیگر با توجه به درخواست مجلس مبنی بر افزایش نرخ دلار نیمایی به میزان ۶ هزارتومان برای سال ۱۴۰۳ می توان انتظار داشت که در سال ۱۴۰۳ نیز نرخ تورم و قیمت کالاها افزایش یابد.

میزان تقاضا برای میلگرد

با توجه به تداوم تجریم های بین المللی و عدم ورود فناوری های جدید تولید به این صنعت، محدودیت ها و مشکلات فراوان مالی برای شرکتهای ایرانی و عدم برنامه ریزی در بازارها ، صنعت فولاد ایران پیشتازی خود در بخش صادرات را از دست داده است. به همین دلیل علی رغم افزایش نرخ فولاد در بازارهای جهانی قیمت فولاد صادراتی ایران در حالت رکود قرار دارد. به نوشته کجله نفتی پلتس میلگرد صادراتی ایران در حال حاضر یکی از ارزانترین میلگردهای صادراتی منطقه و حتی جهان است.

از سوی دیگر قیمت شمس آهن صادراتی ایران به سایر کشورها در سال ۱۴۰۲ به شدت با کاهش مواجه گردید و با توجه به توقف روند ریزشی هر تن شمس صادراتی ایران به ۹۰ دلار کاهش یافت. این رکود و کاهش قیمت فولاد وارداتی به دلیل مازاد عرضه، فیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی با کاهش در بازار داخلی مواجه گردید.

نتیجه گیری

با توجه به احتمال رکود ادامه دار در بازار مسکن در سال ۱۴۰۳، نرخ تورم بالا، وابستگی بازار به نرخ دلار، و اختلال به ویژه در زنجیره تامین و برنامه سیاستهای انقباظی دولت در سال ۱۴۰۳ در صورتی که با افزایش نرخ دلار مانند سال ۱۴۰۱ مواجه نشویم انتظار ثبات قیمتی یا افزایش قیمت با شیب بسیار ملایم قابل پیش بینی است. در غیر اینصورت در صورت جامپ ارزی انتظار افزایش نرخ میلگرد و سایر مقاطع فولادی قطعی خواهد بود.

برچسب‌ها:

آخرین مطالب

جهت آشنایی با محصولات صنایع مفتولی توران گستر روی گروه مورد نظر کلیک کنید.

دسترسی سریع به دسته بندی‌ها

۰۲۱-۵۵۴۴۶۰۵۰

به مشاوره خرید احتیاج دارید؟

پس از ثبت اطلاعات، مشاوران توران گستر سریعاً با شما تماس خواهند گرفت.