فروش-توری-حصاری-و-فنس-باغی
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش 540 درصدی بهای اجاره مسکن در مدت 10 سال!

اجاره-بها-مسکن

چکیده مطلب:

افزایش 540 درصدی بهای اجاره مسکن در مدت 10 سال در تهران حاکی از رشد چشمگیر این بازار در طی سالیان گذشته است. این رشد علاوه بر افزایش مبلغ ودیعه ای است که معمولا به صورت سالانه به آن افزوده می شود.

افزایش ۵۴۰ درصدی بهای اجاره مسکن در مدت ۱۰ سال در تهران حاکی از رشد چشمگیر این بازار در طی سالیان گذشته است. این رشد علاوه بر افزایش مبلغ ودیعه ای است که معمولا به صورت سالانه به آن افزوده می شود.

یکی از نکات قابل توجه در مورد نرخ اجاره بهای مسکن این است که در حال حاضر اجاره بهای مسکن در نقاط مختلف کشور یکسان شده است! اجاره یک واحد مسکونی بخش زیادی از درآمد خانوار ایرانی را به خود اختصاص می دهد و این موضوع دیگر ارتباطی با محل زندگی افراد ندارد.

حتی اشتغال چند نفر از اعضای خانوتده نیز برای پوشش هزینه های مسکن کفایت نمی کند!

امید مردم به ساماندهی اجاره بها در سال ۱۴۰۳

خرید مسکن در روزگار فعالی برای بخش زیادی از مردم از دسترس خارج شده و اجاره واحدهای مناسب نیز به راحتی امکانپذیر نیست! تورم اجاره بهای مسکن در برخی از شهرهای کشور و در راس آن تهران به حدی بالا رفته که حتی از حداقل دستمزد مصوب هم جلو زده است.

به بیان دیگر بابت اجاره یک واحد کوچک در مرکز شهر تهران که برای زندگی چهار نفر مناسب باشد باید به اندازه حداقل دستمزد ۸ میلیون تومانی اجاره پرداخت شود.

رشد ۵۴۰ درصدی بهای اجراه مسکن در مدت ۱۰ سال خود گویای وضعیت فاجعه بار این بازار است!

افزایش ۹۶۳ درصدی قیمت مسکن در طی ۷ سال!

مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که در سال ۹۰ متوسط مبلغ اجاره ماهانه به اضافه سه درصد ودیعه ای که برای اجاره یک متر بنای مسکونی پرداخت می شد برابر با ۱۳ هزار و ۸۸۸ تومان بوده است. این شاخص سال به سال در حال رشد بوده است. در سال ۹۱ این قیمت به متری ۲۲ هزار و ۱۱۲ تومان رسید.

در سال ۱۳۹۹ که شاهد رشد چشمگیر نرخ اجاره بهای مسکن بودیم متوسط مبلع اجاره ماهانه به متری ۶۳ هزار تومان رسید! در سال ۱۴۰۰ وضعیت ترسناکتری برای مستاجرین ایجاد شد به شکلی که این نرخ به ۸۹۰۰۰ تومان به ازای هر مترمربع رسید.

وضعیت نابسامان نرخ اجاره بهای مسکن در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز ادامه دار بوده است و اجاره هر متر از ۱۰۰ هزارتومان عبور کرده است.

نسبت درآمد به متوسط قیمت مسکن

نسبت درآمد به متوسط قیمت مسکن که نشان دهنده میزان دسترسی خانوار به مسکن است در مدت ۱۰ سال اخیر با تغییرات زیادی همراه بوده است.

این شاخص در سال ۹۱ و در نقاط شهری نزدیک به ۶.۳ درصد بوده است. در سال ۹۲ هم با کاهش این شاخص مواجه بودیم و به عدد ۵.۹، در سال ۹۶ به ۴.۴ درصد رسید! پس از بازگشت تحریم ها نیز وضعیت به بحرانی ترین حالت ممکن رسید و درآمد اکثریت مردم در برابر رشد قیمت بازار مسکن کاهش یافت.

پیش بینی نرخ اجاره بهای مسکن در سال ۱۴۰۳

با ادامه روند فعلی رشد نرخ اجاره بهای مسکن در سال ۱۴۰۳ نیز قابل انتظار خواهد بود و بسیاری از خانوار را مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها خواهد کرد. با کاهش سالانه قدرت خرید مردم و روند تداومی افزایش قیمت ها و عدم گشایش در موضوعات سیاسی و اقتصادی انتظار نمی رود چشم انداز روشنی برای بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ در پیش باشد. از سوی دیگر در بحث تولید نیز روند ساخت مسکن پاسخگوی تقاضا نبوده و با توجه به تداوم رشد نرخ ارز در بازار ایران و کمبود عرضه انتظار می رود روند  افزایش قیمت ها متاسفانه کماکان ادامه دار باشد.

برچسب‌ها:

آخرین مطالب

جهت آشنایی با محصولات صنایع مفتولی توران گستر روی گروه مورد نظر کلیک کنید.

دسترسی سریع به دسته بندی‌ها

۰۲۱-۵۵۴۴۶۰۵۰

به مشاوره خرید احتیاج دارید؟

پس از ثبت اطلاعات، مشاوران توران گستر سریعاً با شما تماس خواهند گرفت.