فروش-توری-حصاری-و-فنس-باغی
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار سال 1403

پیش بینی قیمت دلار در سال 1403

چکیده مطلب:

قیمت دلار و نرخ تورم در سال 1403 چقدر خواهد بود؟ برای بسیاری از مردم که در روزگار فعلی به سختی از پس مخارج و هزینه های زندگی خود برمی آیند این سوال در ذهن خطور می کند که وضعیت قیمت دلار و نرخ تورم در سال 1403 چقدر خواهد بود؟

قیمت دلار و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

برای بسیاری از مردم که در روزگار فعلی به سختی از پس مخارج و هزینه های زندگی خود برمی آیند این سوال در ذهن خطور می کند که وضعیت قیمت دلار و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود و برنامه دولت برالی مهار تورم فعلی چیست؟ آیا باری دیگر شاهد نرخ تورم بالای ۴۰ درصدی خواهیم بود و سفره مردم کوچکتر از این نیز خواهد شد؟

در ابتدا به پیش بینی بانک جهانی از وضعیت رشد اقتصادی ایران در سال آینده می پردازیم.

پیش بینی بانک جهانی از وضعیت رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳

پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در صورت احیا نشدن برجام کوچکتر شدن اقتصاد ایران ظرف حداقل دو سال آینده خواهد بود. بر این اساس رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۲، ۲.۲ درصد و برای سال ۱۴۰۳ ۱.۹ درصد خواهد بود که نشان می‌دهد پیش بینی ها از کوچکتر شدن اقتصاد ایران در سال آینده خبر می‌دهد. پیش بینی که نمی تواند برای اقتصاد کشور و وضعیت زندگی مردم خبر خوبی باشد و نشاندهنده ادامه روند نزولی در توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

 

پیش بینی رشد بخش صنعت، کشاورزی و خدمت در سال ۱۴۰۳

در ارتباط با توسعه و رشد اقتصادی در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در سال ۱۴۰۳ نیز پیش بینی بانک جهانی ناامیدکننده است. برای سال ۱۴۰۳ رشد اقتصادی بخش صنعت معادل ۲ درصد و بخش کشاورزی نیز ۲.۲ درصد خواهد بود که روند نزولی را نشان میدهد.نکته جالب توجه این است که  نرخ رشد اقتصادی ایران در ایام کرونا (سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹)معادل ۹.۲ درصد بوده است که این عدد برای سال بعد کاهشی بوده و به ۳.۳درصد رسیده است.

 

نرخ تورم در سال ۱۴۰۳

بر اساس گزارش بانک جهانی با ادامه روند سیاسی فعلی و عدم گشایش ها در برجام نرخ تورم همچنان بالا خواهد ماند اما روند آن نسبت به سال های گذشته نزولی خواهد بود. بر این اساس نرخ تورم در سال ۱۴۰۱، ۵۴ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم ۴۴ درصد خواهد بود و این نرخ برای سال ۱۴۰۳ به عدد ۳۹ درصد می رسد که همچنان برای کشوری مانند ایران نرخ تورم بالایی است.

نرخ تورم در سال 1403

 

قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

سوال بعدی در خصوص پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ می باشد. به نوشته تجارت نیوز و به نقل از پیمان مولوی (اقتصاددان) دیدگاه مردم برای خرید دلار حفظ ارزش سرمایه است و باید دید این نگاه بر اساس چه عواملی ممکن است تغییر کند.وی افزود:
در سال ۱۴۰۱ دلار یک اوج قیمتی ۶۰ هزار تومانی را تجربه کرد؛ در همان زمان من ویدیویی دادم که گفتم متوسط قیمت دلار در سال ۱۴۰۱، معادل ۳۵ هزار تومان خواهد بود. چرا که بر اساس رویکرد ppp متوسط قیمت دلار ۲۶ هزار تومان ۱۴۰۰ و بر اساس روند تورم ۴۵ درصدی در آن سال به قیمت متوسط ۳۵ هزار تومان می‌رسیدیم؛ اما در حال حاضر متوسط قیمت ۳۵ هزار تومان سال قبل، با در نظر گرفتن تورم ۴۰ الی ۴۵ درصدی سال کنونی (۱۴۰۲) به ۵۰ الی ۵۵ هزار تومان خواهد رسید (بیشینه ۵۵ و کمینه ۴۵ الی ۴۶ هزار تومان). یعنی در سال کنونی دانسیته قیمت دلار در حوالی همین نرخ ۵۰ هزار تومان خواهد بود. وی درباره پیش بینی نرخ دلار در سال ۱۴۰۳ افزود: در حال حاضر ما تورم ۴۰ الی ۴۵ درصدی ایران و تورم ۳.۵ درصدی امریکا را داریم. مابه‌التفاوت این دو نرخ تورم، شاخص قیمت متوسط دلار در سال آینده می‌شود. حال اگر دولت‌ها از منابع ارزی بالایی برخوردار باشند این قیمت دلار را تثبیت می‌کنند؛ اما اگر در سال ۱۴۰۳ ترامپ بار دیگر رئیس جمهوری آمریکا شود این ریسک چگونه توسط دولت ایران هج می‌شود؟

مولوی عنوان کرد: آیا کسی تضمین می‌کند فروش نفت ایران از این مقدار پایین‌تر نیاید؟ آیا کسی تضمین می‌کند درآمدهای نفتی پایین‌تر نیاید و حتی شوک‌های دیگری از اقتصاد از قبیل شوک خروج سرمایه به ارمغان نیاید؟

وی افزود: این‌ها عواملی است که سیاست‌گذار باید دقت کند. شاید سیاست‌گذاری نخواهد در رابطه با این قضیه صحبت کند اما مردم عادی باید توجه کنند که دلار یک ابزار حفظ سرمایه است. همچنین باید اذعان شود که در طول سال‌های اخیر دلار چهارمین بازار پربازده بعد از بورس، طلا و مسکن بوده است.مولوی بیان کرد: به همین خاطر است که همیشه توصیه می‌شود برای کسانی که به دلار احتیاج دارند به صورت دوره‌ای، پریودیک و ممتد خرید و میانگین موزون خود را حفظ کنند. زیرا کسی که ۱۰ سال دلار خریداری می‌کند و کسی که ۵ سال دلار خریداری می‌کند از میانگین موزون قیمت دلار متفاوتی برخوردار هستند. همچنین اگر شخصی در بهمن و دی ماه سال ۱۴۰۱ دلار خریداری کرده است، حالا با یک میانگین بالا در بازار حضور دارد. در این میان باید گفت اگر کسی به صورت ممتد دلار خریداری کرده در طی سالیان گذشته توانسته آن  بهینه ساختار سرمایه خود را حداقل برای خودش حفظ کند. اما باید دقت شود که سناریوی قیمت دلار برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ منشعب از تورم است و جدا از تورم نمی‌شود در مورد قیمت دلار صحبت کرد.

 

نتیجه گیری

با توجه به موارد فوق الذکر انتظار می رود اقتصاد کشور کماکان درگیر تورم با نرخ بالا ، رکود در بازارهای مختلف و گرانی افسارگسیخته باشد. در صورت احیای برجام انتظار کارشناسان این است که وضعیت اقتصاد ایران می تواند به طور کل دستخوش تغییرات شود.

برچسب‌ها:

آخرین مطالب

جهت آشنایی با محصولات صنایع مفتولی توران گستر روی گروه مورد نظر کلیک کنید.

دسترسی سریع به دسته بندی‌ها

۰۲۱-۵۵۴۴۶۰۵۰

به مشاوره خرید احتیاج دارید؟

پس از ثبت اطلاعات، مشاوران توران گستر سریعاً با شما تماس خواهند گرفت.