فروش-توری-حصاری-و-فنس-باغی
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار داخلی فولاد در سالی که گذشت! 1402 سال سخت فولاد سازان!

بازار-آهن-در-سالی-که-گذشت

چکیده مطلب:

بازار داخلی فولاد در سالی که گذشت یکی از سخت ترین سالهای فولادسازان بود. به نوشته دنیای اقتصاد در حالی که به روزهای پایان سال نزدیک می شویم تولیدکنندگان فولاد با چالشهای بسیاری در سال 1402 مواجه بودند.

بازار داخلی فولاد در سالی که گذشت یکی از سخت ترین سالهای فولادسازان بود. به نوشته دنیای اقتصاد در حالی که به روزهای پایان سال نزدیک می شویم تولیدکنندگان فولاد با چالشهای بسیاری در سال ۱۴۰۲ مواجه بودند که به گفته تمامی کارشناسان و فعالان بازار ، تامین انرژی و قوانین خلق الساعه و دست و پاگیر، دو چالش اساسی آنها در زمینه تولید بوده است که منجر به کاهش سرعت تولید گردیده است. قوانین سختگیرانه صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه های دولتی انگیزه چندانی برای تولیدکنندگان فولاد در مقوله صادرات به همراه نداشته است.

تاثیرگذاری چالشهای داخلی بیش از تحریم ها

احمد خوروش عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتکو با سایت دنیای اقتصاد درباره مهمترین چالشهایی که تولیدکنندگان فولاد در سال ۱۴۰۲ با آن دست به گریبان بودند خاطر نشان کرد: بیشترین مسائلی که تولیدکنندگان داخلی با آن مواجه بودند مسائل داخهلی بودند. این در حالی است که کشور ما در تحریم به سر می برد و منطقی آن است که بیش از هر زمانی باید این فشارها از جنبه خارجی به ما وارد می شد. اما مسئائل داخلی و تصمیمهای دولت مردان بیشتر فضا را برای تولیدکنندگان تنگ کرده است. از جمله این مسائل را می توان به دستورات خلق الساعه و بدون مشورت با بخش خصوصی اشاره کرد که دولت به یکباره اتخاذ می کند و مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد می کند. خوروش در ادامه با یادآوری موضوع که البته ناگفته نماند که با آمدن آقای عباس علی آبادی وزیر صنتعت معدن و تجارت بسیاری از اموری که تا پیش از این مساله ساز بودند تا حدی حل شدند تصریح کرد اما برخی مشکلات کاکان به قوت خود باقی ماندند که برای تولیدکنندگان همچنان چالش ساز هستند.

چالش تامین ارز

احمد خوروش در ادامه با تاکید بر این موضوع که یکی از چالش هایی که در سالا جاری تولیدکنندگان فولاد با آن دست به گریبان بودند موضوع تامین ارز بود گفت: چند سالی است که فولادسازان با شروع فصل گرما و قطعی برق و یا آغاز فصل سرما با قطعی گاز مواجه هستند. این چالش نیز در سالی که پشت سرگذاشتیم کماکان تداوم یافت  و تولیکنندگان فولاد چند ماه از سال را به همین دلایل از تولید جاماندند. علاوه بر اینکه امسال نیز با افزایش قیمت برق و گاز مواجه بودند.

آقای خوروش در ادامه با اشاره به موضوع افزایش نرخ ارز در روزهای پایان سال گفت: شوک افزایش قیمت ارز در روزهای پایانی سال روی بازار فولادسازان تاثیرگذار بود. صنایع پتروشیمی و فولاد دو صنعت ارزآور برای کشور به شمار می روند که دولت باید توان خود را به کار گرفته و حمایت همه جانبه ای از این صنایع به عمل آورد. بنابراین از یکسو از دولت و مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم که پس از تامین نیاز داخل به تولیدکنندگان اجازه صادرات بدهند. از سوی دیگر درخواست داریم که با قوانین سختگیرانه مانع صادرات نشوند. زمانی که بازار داخلی در رکود همراه است دولت باید زمینه بیشتری برای صادرات ایجاد کند.

وی همچنین در ادامه به موضوع مالیات پرداخت و اذعان کرد:ما نیز باور داریم که یکی از سیاستهای مشخص تامین مالی دولت از طریق مالیات است و هیچ تولیدکننده ای در پرداخت آن مشکل ندارد. اما باید مالیات نیز بر اساس اصولی اتخاذ شود.همچنین افزایش آن برای سال ۱۴۰۳ باید بر اساس یک روال منطقی صورت گیرد. نه اینکه به یکباره افزایش پیداکند.

از بین رفتن معافیتهای مالیاتی

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه با اشاره به این موضوع که ضمن اینکه بسیاری از تولیدکنندگان یا صادرکنندگان طی سالیان گذشته از معافیتهای مالیاتی برخوردار بودند  گفت:بسیاری از این معافیتهای مالیاتی در حال حذف شدن هستند و این موضوع انگیزه تولیدکنندگان و صادرکنندگان را کاهش می دهد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال با عنوان مهار تورم، رشد تولید در حقیقت بر امر تولید و حمایت از آن تاکید داشتند از این رو می طلبد که سیاساتهای دولتمردان همگی در حمایت از تولید اتخاذ شود.

خوروش همچنین با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ تسهیلات بانکی انگیزه تولید را کاهش می دهد گفت: در ابتدای سال توسط بانک مرکزی و در شورای پول و اعتبار یک بار نرخ تسهیلات از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافت. بار دیگر نیز در پایان سال با فروش اوراق خاص نرخ تسهیلات را تا ۳۰% افزایش دادند و این در حالی است که افزایش نرخ تسهیلات به ضرر تولیدکنندگان است.

سال ۱۴۰۳، سالی سخت و غیر قابل پیش بینی!

وی در پاسخ به این پرسش که سال ۱۴۰۳ را برای صنعت فولاد چگونه ارزیابی می کنید گفت: بدون شک سال آینده تولیدکنندگان فولاد کماکان با چالش تامین ارز و مشکل قطعی برق و گاز رو به رو خواهند بود. از سوی دیگر بدون شک هزینه حاملهای انرژی افزایش خواهد یافت و معافیتهای مالیاتی محدودتر خواهد شد. در کل به نطر می رسد سال ۱۴۰۳ برای تولیدکنندگان سالی سخت و غیر قابل پیش بینی باشد.

برچسب‌ها:

آخرین مطالب

جهت آشنایی با محصولات صنایع مفتولی توران گستر روی گروه مورد نظر کلیک کنید.

دسترسی سریع به دسته بندی‌ها

۰۲۱-۵۵۴۴۶۰۵۰

به مشاوره خرید احتیاج دارید؟

پس از ثبت اطلاعات، مشاوران توران گستر سریعاً با شما تماس خواهند گرفت.